Przejdź do treści

Rozwiertak samochodowy: Specjalistyczny rozwiertak przeznaczony do precyzyjnego rozwiercania otworów w częściach samochodowych.

ROZWIERTAKI BAUCOR: GDZIE RZEMIOSŁO SPOTYKA SIĘ Z INNOWACJĄ.

ODKRYJ ROZWIĄZANIA DO ROZWIERCANIA, KTÓRE NA NOWO DEFINIUJĄ DOKŁADNOŚĆ, WYDAJNOŚĆ I TRWAŁOŚĆ

Czym są rozwiertaki samochodowe? Jak to działa?

Rozwiertak samochodowy to specjalistyczne narzędzie tnące używane głównie do powiększania i wykańczania otworów w grubych metalowych płytach, szczególnie w zastosowaniach takich jak ramy ciężarówek, wagony kolejowe, mosty i sprzęt przemysłowy. Rozwiertaki są przeznaczone do pracy w ciężkich warunkach i są w stanie przecinać twarde materiały.

Jak działają rozwiertaki samochodowe?

  • Konstrukcja: Rozwiertaki samochodowe mają zazwyczaj proste rowki i są wykonane ze stali szybkotnącej (HSS) zapewniającej trwałość. Często mają wbudowany kołnierz ograniczający głębokość cięcia.
  • Cięcie: Rozwiertak jest wkładany do wstępnie wywierconego otworu. Obracając się, krawędzie tnące na rowkach skrawających usuwają materiał, stopniowo powiększając otwór do pożądanego rozmiaru. Lewostronna spiralna konstrukcja wielu rozwiertaków samochodowych pomaga zapobiegać zbyt głębokiemu wciąganiu się narzędzia w otwór.
  1. Zastosowania: Rozwiertaki samochodowe są używane w sytuacjach, w których precyzyjne wyrównanie i wymiarowanie otworów ma krytyczne znaczenie. Są one powszechnie stosowane w następujących sytuacjach:
  • Niewspółosiowe otwory: Rozwiercanie może skorygować niewspółosiowe otwory w elementach konstrukcyjnych, zapewniając odpowiednie dopasowanie śrub lub nitów.
  • Otwory ponadwymiarowe: Rozwiercanie może powiększyć otwory, aby pomieścić większe elementy złączne lub stworzyć prześwit dla innych części.
  • Wykańczanie otworów: Rozwiercanie zapewnia gładkie, dokładne wykończenie wewnętrznej powierzchni otworu.

Jak produkowane są rozwiertaki samochodowe?

Produkcja rozwiertaków samochodowych obejmuje kilka etapów, z których każdy ma na celu zapewnienie trwałości, dokładności i wydajności cięcia narzędzia:

  • Wybór materiału: Stal szybkotnąca (HSS) jest najpopularniejszym materiałem do produkcji rozwiertaków samochodowych ze względu na jej twardość, odporność na zużycie i zdolność do wytrzymywania wysokich temperatur generowanych podczas cięcia.
  • Wykrawanie: Pręt HSS jest cięty na półfabrykaty o wymaganej długości, które służą jako punkt wyjścia dla korpusu rozwiertaka.
  • Toczenie i frezowanie: Półfabrykaty są następnie obrabiane na tokarkach i frezarkach w celu ukształtowania korpusu, rowków i kołnierza. Ten etap obejmuje precyzyjne cięcie i szlifowanie w celu uzyskania pożądanych wymiarów i kątów.
  • Obróbka cieplna: Obróbka cieplna jest kluczowym etapem hartowania rozwiertaka i zwiększania jego odporności na zużycie. Rozwiertak jest podgrzewany do wysokiej temperatury, a następnie szybko schładzany, zazwyczaj poprzez hartowanie w oleju lub wodzie. Proces ten tworzy twardą warstwę zewnętrzną przy jednoczesnym zachowaniu wytrzymałego rdzenia.
  • Szlifowanie i wykańczanie: Rozwiertak jest dalej szlifowany i wykańczany w celu uzyskania ostatecznych wymiarów, wykończenia powierzchni i geometrii krawędzi tnącej. Ten etap wymaga specjalistycznych szlifierek i wykwalifikowanych techników.
  • Powlekanie (opcjonalnie): Niektóre rozwiertaki samochodowe są powlekane materiałami takimi jak azotek tytanu (TiN) lub węgloazotek tytanu (TiCN), aby jeszcze bardziej zwiększyć ich odporność na zużycie i zmniejszyć tarcie podczas cięcia.
  • Kontrola jakości: Rygorystyczne środki kontroli jakości są wdrażane w całym procesie produkcyjnym, aby zapewnić, że

Jakie rozmiary rozwiertaków samochodowych produkuje Baucor?

Baucor, jako wiodący producent rozwiertaków samochodowych, oferuje szeroki zakres rozmiarów, aby zaspokoić różnorodne zastosowania w sektorze motoryzacyjnym i przemysłowym. Nasze rozmiary rozwiertaków samochodowych są zwykle określane na podstawie średnicy narzędzia i prawdopodobnie oferują zarówno rozmiary standardowe, jak i niestandardowe.

Rozmiary standardowe: Standardowe rozmiary rozwiertaków samochodowych Baucor prawdopodobnie obejmowałyby szeroki zakres, w tym:

  • Rozmiary ułamkowe: 1/4", 5/16", 3/8", 7/16", 1/2", 9/16", 5/8", 11/16", 3/4", 13/16", 7/8", 15/16", 1" i większe.
  • Rozmiary metryczne: 6 mm, 8 mm, 10 mm, 12 mm, 14 mm, 16 mm, 18 mm, 20 mm, 22 mm, 25 mm i większe.

Rozmiary niestandardowe: Oprócz standardowych rozmiarów, Baucor oferuje niestandardowe rozmiary rozwiertaków samochodowych, aby spełnić określone wymagania klientów. Umożliwia to klientom zamawianie rozwiertaków o niestandardowych średnicach lub unikalnych konstrukcjach rowków dostosowanych do ich konkretnych zastosowań.

UZYSKAJ OFERTĘ

Jakie materiały są używane do produkcji rozwiertaków samochodowych?

Rozwiertaki samochodowe są przeznaczone do intensywnego użytkowania i są wykonane z materiałów, które są w stanie sprostać wymaganiom cięcia twardych metali. Oto najpopularniejsze materiały używane do produkcji rozwiertaków samochodowych:

1. Stal szybkotnąca (HSS): Jest to najpopularniejszy materiał do produkcji rozwiertaków samochodowych ze względu na jego doskonałą twardość, odporność na zużycie i zdolność do utrzymania ostrej krawędzi tnącej nawet w wysokich temperaturach. Rozwiertaki HSS nadają się do większości zastosowań ogólnych.

2. Kobaltowa stal szybkotnąca (HSS-Co): Jest to odmiana stali szybkotnącej HSS zawierająca kobalt, który dodatkowo zwiększa jej twardość, odporność na zużycie i żaroodporność. Rozwiertaki HSS-Co są idealne do cięcia twardszych materiałów i do zastosowań, w których wymagana jest dłuższa żywotność narzędzia.

3. Węglik spiekany: Rozwiertaki z węglików spiekanych są wykonane z węglika spiekanego, materiału kompozytowego składającego się z cząstek węglika wolframu połączonych metalowym spoiwem (zwykle kobaltem). Węglik spiekany jest niezwykle twardy i odporny na zużycie, dzięki czemu nadaje się do cięcia bardzo twardych materiałów i do zastosowań wysokowydajnych. Rozwiertaki z węglików spiekanych są jednak bardziej kruche niż HSS i mogą się wykruszać lub łamać, jeśli nie są prawidłowo używane.

4. Sproszkowany metal (PM): Rozwiertaki ze sproszkowanego metalu są wykonane z mieszanki proszków metali, które są zagęszczane i spiekane w celu utworzenia stałego narzędzia. Rozwiertaki PM można opracować w celu uzyskania określonych właściwości, takich jak wysoka twardość i odporność na zużycie. Są one często używane w zastosowaniach wymagających wysokiej wydajności.

5. Materiały powłokowe: Oprócz materiału bazowego, rozwiertaki samochodowe mogą być powlekane różnymi materiałami w celu dalszego zwiększenia ich wydajności. Typowe powłoki obejmują:

  • Azotek tytanu (TiN): Ta powłoka w kolorze złota zwiększa twardość i odporność na zużycie, zmniejsza tarcie i poprawia trwałość narzędzia.
  • Węgloazotek tytanu (TiCN): Ta czarna lub szara powłoka oferuje podobne korzyści jak TiN, ale jest jeszcze bardziej odporna na zużycie.
  • Azotek tytanu aluminium (AlTiN): Ta powłoka jest twardsza i bardziej odporna na ciepło niż TiN lub TiCN, dzięki czemu idealnie nadaje się do cięcia z dużą prędkością.

Dodatkowe kwestie:

Wybór materiału na rozwiertak samochodowy zależy od kilku czynników, w tym:

  • Ciętego materiału: Twardsze materiały mogą wymagać rozwiertaków wykonanych z twardszych materiałów, takich jak HSS-Co lub węglik spiekany.
  • Częstotliwość użytkowania: Zastosowania wysokoprodukcyjne mogą korzystać z rozwiertaków z węglików spiekanych lub PM ze względu na ich dłuższą żywotność.

Jakie powłoki ulepszają rozwiertaki samochodowe?

Powłoki odgrywają kluczową rolę w zwiększaniu wydajności i trwałości rozwiertaków samochodowych. Oferują one szereg korzyści, w tym zwiększoną twardość, odporność na zużycie, zmniejszone tarcie i lepsze odprowadzanie ciepła. Oto lista możliwych opcji powłok dla rozwiertaków samochodowych:

1. Azotek tytanu (TiN): Jest to jedna z najbardziej powszechnych i wszechstronnych powłok dla rozwiertaków samochodowych. TiN to twarda, odporna na zużycie powłoka, która zmniejsza tarcie i gromadzenie się ciepła podczas cięcia. Zapewnia charakterystyczny złoty kolor i jest często używana do rozwiercania ogólnego przeznaczenia.

2. Węgloazotek tytanu (TiCN): Podobnie jak TiN, TiCN jest twardą, odporną na zużycie powłoką, która zapewnia doskonałą ochronę przed zużyciem ściernym i wysokimi temperaturami. Ma ciemniejszy kolor (czarny lub szary) i jest często preferowana do cięcia twardszych materiałów.

3. Azotek tytanu aluminium (AlTiN): Ta zaawansowana powłoka jest twardsza i bardziej odporna na ciepło niż TiN lub TiCN. Jest często używana w zastosowaniach związanych z obróbką z dużymi prędkościami, gdzie nagromadzenie ciepła jest problemem. Powłoki AlTiN mają zazwyczaj kolor fioletowy lub brązowy.

4. Azotek cyrkonu (ZrN): Powłoka ta oferuje doskonałą odporność na zużycie i smarowność, dzięki czemu nadaje się do cięcia szerokiej gamy materiałów, w tym stali nierdzewnej i tytanu. Powłoki ZrN mają złoty kolor podobny do TiN.

5. Węgiel diamentopodobny (DLC): Powłoki DLC są niezwykle twarde i mają niski współczynnik tarcia, dzięki czemu idealnie nadają się do zastosowań, w których zużycie i tarcie mają kluczowe znaczenie. Są one często stosowane w wysokowydajnych rozwiertakach.

6. Inne powłoki: Oprócz powyższych, istnieje kilka innych powłok, które mogą być stosowane na rozwiertakach samochodowych, w tym:

  • Azotek chromu (CrN): Powłoka ta zapewnia dobrą odporność na zużycie i jest często stosowana w połączeniu z innymi powłokami.
  • Azotek tytanowo-glinowy (TiAlN): Powłoka ta łączy twardość TiN ze stabilnością termiczną AlN.
  • Powłoki wielowarstwowe: Powłoki te łączą wiele warstw różnych materiałów w celu uzyskania określonych właściwości, takich jak zwiększona twardość, odporność na zużycie i smarowność.

UZYSKAJ OFERTĘ

Gdzie używane są rozwiertaki samochodowe?

Rozwiertaki samochodowe to wszechstronne narzędzia wykorzystywane w różnych branżach, w których wymagane jest precyzyjne powiększanie i wykańczanie otworów. Oto podział ich typowych zastosowań:

Przemysł motoryzacyjny:

  • Ramy samochodów ciężarowych: Rozwiertaki samochodowe są używane do powiększania i wyrównywania otworów w ramach samochodów ciężarowych w celu mocowania komponentów, takich jak belki poprzeczne, wsporniki zawieszenia i mocowania nadwozia.
  • Ramy przyczep: Podobnie jak w przypadku ram samochodów ciężarowych, rozwiertaki są stosowane w ramach przyczep w celu zapewnienia właściwego dopasowania i wyrównania komponentów.
  • Ciężki sprzęt: Rozwiertaki samochodowe są również używane w ciężkim sprzęcie, takim jak koparki, spychacze i dźwigi, do wyrównywania i powiększania otworów do mocowania różnych części.

Przemysł budowlany:

  • Konstrukcje stalowe: Rozwiercanie ma kluczowe znaczenie dla wyrównywania i powiększania otworów w stalowych belkach, kolumnach i innych elementach konstrukcyjnych wykorzystywanych w budynkach, mostach i innych projektach infrastrukturalnych.
  • Wagony kolejowe: Rozwiertaki wagonowe są używane do konserwacji i naprawy wagonów kolejowych, zapewniając, że otwory na elementy złączne i inne komponenty są odpowiednio zwymiarowane i wyrównane.

Zastosowania przemysłowe:

  • Produkcja: Rozwiertaki samochodowe są wykorzystywane w różnych procesach produkcyjnych do powiększania i wykańczania otworów w ciężkich maszynach, urządzeniach przemysłowych i innych wyrobach metalowych.
  • Przemysł stoczniowy: Rozwiertaki są używane w przemyśle stoczniowym do powiększania i wyrównywania otworów w płytach kadłuba, grodziach i innych elementach konstrukcyjnych.

Inne zastosowania:

  • Przemysł naftowy i gazowy: Rozwiertaki samochodowe są wykorzystywane w przemyśle naftowym i gazowym do naprawy i konserwacji platform wiertniczych, rurociągów i innego sprzętu.
  • Przemysł wydobywczy: Rozwiercanie jest wykorzystywane w górnictwie do powiększania i wyrównywania otworów w ciężkich maszynach i urządzeniach wykorzystywanych do wydobycia i przetwarzania.

Ogólnie rzecz biorąc, rozwiertaki samochodowe są niezbędnymi narzędziami do zapewnienia właściwego dopasowania i wyrównania komponentów w szerokim zakresie zastosowań. Ich zdolność do powiększania i precyzyjnego wykańczania otworów sprawia, że są one nieocenione w branżach, które opierają się na produkcji i montażu ciężkich elementów metalowych.

Które branże wykorzystują rozwiertaki samochodowe?

Rozwiertaki samochodowe znajdują zastosowanie w różnych branżach, w których precyzyjne powiększanie i wykańczanie otworów ma kluczowe znaczenie dla integralności strukturalnej i prawidłowego montażu komponentów. Branże te obejmują:

  1. Przemysł motoryzacyjny:
  • Produkcja pojazdów ciężarowych: Rozwiertaki samochodowe są szeroko stosowane w produkcji ciężarówek, przyczep, autobusów i innych pojazdów ciężarowych. Są one niezbędne do wyrównywania i powiększania otworów w ramach, podwoziach i innych elementach konstrukcyjnych.
  • Naprawa i konserwacja samochodów: Mechanicy i technicy używają rozwiertaków samochodowych do naprawy uszkodzonych lub zużytych otworów w ramach pojazdów i innych komponentach.
  1. Przemysł budowlany:
  • Produkcja stali konstrukcyjnej: Rozwiercanie ma kluczowe znaczenie przy budowie stalowych budynków, mostów i innych projektów infrastrukturalnych. Rozwiertaki samochodowe zapewniają precyzyjne wyrównanie i wymiarowanie otworów w stalowych belkach, słupach i połączeniach.
  • Produkcja ciężkiego sprzętu: Rozwiercanie jest wykorzystywane w produkcji ciężkiego sprzętu budowlanego, takiego jak koparki, dźwigi i spychacze, aby zapewnić odpowiednie dopasowanie i wyrównanie komponentów.
  1. Przemysł kolejowy:
  • Produkcja i konserwacja wagonów kolejowych: Rozwiertaki wagonowe są używane do powiększania i wyrównywania otworów w ramach wagonów, podwoziach i innych komponentach. Zapewnia to bezpieczne i niezawodne działanie pojazdów szynowych.
  1. Przemysł lotniczy:
  • Produkcja samolotów: Rozwiercanie jest czasami wykorzystywane w przemyśle lotniczym do precyzyjnego wykańczania otworów w konstrukcjach i komponentach samolotów, szczególnie w starszych samolotach, w których nadal używane są nity.
  1. Przemysł stoczniowy:
  • Budowa i naprawa statków: Rozwiercanie jest stosowane w stoczniach do powiększania i wyrównywania otworów w kadłubach statków, pokładach i innych elementach konstrukcyjnych.
  1. Przemysł wytwórczy:
  • Maszyny ciężkie: Rozwiertaki samochodowe są wykorzystywane w produkcji różnych ciężkich maszyn i urządzeń przemysłowych w celu zapewnienia dokładnych wymiarów i wyrównania otworów.
  1. Przemysł naftowy i gazowy:
  • Konserwacja platform wiertniczych: Rozwiertaki są używane do konserwacji i naprawy platform wiertniczych i innego sprzętu używanego przy wydobyciu ropy i gazu.
  1. Przemysł wydobywczy:
  • Konserwacja sprzętu górniczego: Rozwiertaki są wykorzystywane do konserwacji i naprawy ciężkich maszyn wykorzystywanych w górnictwie.

Podsumowując, rozwiertaki samochodowe są niezbędnymi narzędziami w branżach zajmujących się produkcją i montażem ciężkich elementów metalowych. Ich zdolność do precyzyjnego powiększania i wykańczania otworów sprawia, że są one niezbędne do zapewnienia integralności strukturalnej i prawidłowego funkcjonowania różnych komponentów w tych sektorach.

Jakie maszyny używają rozwiertaków samochodowych?

Rozwiertaki samochodowe są używane głównie z maszynami, które mogą zapewnić niezbędną moc obrotową i stabilność do przecinania grubych metalowych płyt. Oto główne typy maszyn wykorzystujących rozwiertaki samochodowe:

  1. Prasy wiertarskie: Prasy wiertarskie są powszechnie używane do rozwiercania, zwłaszcza w mniejszych warsztatach i do mniej wymagających zastosowań. Rozwiertak jest trzymany w uchwycie wiertarskim, a obrabiany przedmiot jest przymocowany do stołu wiertarki.
  2. Frezarki: Frezarki oferują większą wszechstronność i precyzję niż wiertarki. Mogą być używane zarówno do rozwiercania pionowego, jak i poziomego, a także mogą pomieścić większe przedmioty obrabiane.
  3. Wiertarki z ramieniem promieniowym: Maszyny te są idealne do rozwiercania dużych elementów, takich jak ramy ciężarówek lub elementy ze stali konstrukcyjnej. Ramię promieniowe pozwala na umieszczenie głowicy wiertarskiej w dowolnym miejscu w zasięgu, ułatwiając dostęp do różnych obszarów obrabianego przedmiotu.
  4. Przenośne wiertarki magnetyczne: Te specjalistyczne wiertarki są przeznaczone do rozwiercania na miejscu. Wykorzystują one silny magnes do mocowania do przedmiotu obrabianego, eliminując potrzebę stosowania zacisków lub uchwytów.

Maszyny CNC (komputerowe sterowanie numeryczne): W przypadku bardzo precyzyjnych i wysokonakładowych operacji rozwiercania często stosuje się maszyny CNC. Można je zaprogramować do wykonywania złożonych operacji rozwiercania ze stałą dokładnością i powtarzalnością.

Jakie wsparcie projektowe i inżynieryjne zapewnia Baucor dla rozwiertaków samochodowych?

W Baucor dokładamy wszelkich starań, aby dostarczać naszym klientom najwyższej jakości rozwiertaki samochodowe i wsparcie, którego potrzebują, aby osiągnąć optymalne wyniki w swoich zastosowaniach. Nasz zespół doświadczonych inżynierów jest zaangażowany w ścisłą współpracę z naszymi klientami w celu projektowania niestandardowych rozwiertaków dostosowanych do ich konkretnych potrzeb. Jesteśmy dumni z optymalizacji geometrii rozwiertaków, konstrukcji rowków wiórowych i doboru materiałów w celu zapewnienia najlepszej możliwej wydajności skrawania i trwałości narzędzia.

Nasz zespół inżynierów ds. zastosowań jest łatwo dostępny, aby zaoferować wskazówki dotyczące najlepszych praktyk w zakresie korzystania z naszych rozwiertaków samochodowych w określonych zastosowaniach. Zapewniamy zalecenia dotyczące parametrów skrawania, smarowania i konserwacji narzędzi, aby zmaksymalizować wydajność i wydłużyć żywotność narzędzia.

Rozumiemy, że mogą pojawić się wyzwania, a nasz zespół wsparcia technicznego jest zaangażowany w pomoc klientom w rozwiązywaniu wszelkich problemów napotkanych podczas korzystania z naszych rozwiertaków. Analizujemy zużyte lub uszkodzone rozwiertaki, aby zidentyfikować pierwotną przyczynę i zalecić odpowiednie działania naprawcze.

Aby zapewnić naszym klientom jak najlepsze wykorzystanie naszych narzędzi, oferujemy programy szkoleniowe i warsztaty, które edukują ich w zakresie prawidłowego użytkowania i konserwacji naszych rozwiertaków. Wierzymy, że wiedza jest kluczem do osiągnięcia spójnych i skutecznych wyników.

W Baucor nieustannie przesuwamy granice innowacji. Nasz zespół badawczo-rozwojowy jest zaangażowany w ciągłe ulepszanie naszych rozwiertaków samochodowych. Inwestujemy w opracowywanie nowych materiałów, powłok i geometrii w celu zwiększenia wydajności skrawania i trwałości narzędzi, zapewniając, że pozostajemy w czołówce branży.

Oferując te kompleksowe usługi wsparcia projektowego i inżynieryjnego, Baucor potwierdza swoje zaangażowanie w zadowolenie klienta i umacnia swoją pozycję zaufanego partnera w sektorze motoryzacyjnym i przemysłowym.

NIEZRÓWNANE WSPARCIE INŻYNIERYJNE

Twoje rozwiązanie, Twoja skala

Niezależnie od tego, czy potrzebujesz pojedynczego prototypu, czy produkcji na pełną skalę, inżynierowie BAUCOR są gotowi do współpracy z Tobą. Skontaktuj się z nami, aby omówić, w jaki sposób możemy urzeczywistnić Twoją koncepcję.

Rozwiązania dostosowane do potrzeb klientów BAUCOR

BAUCOR specjalizuje się w dostarczaniu unikalnych rozwiązań produkcyjnych i inżynieryjnych zaprojektowanych tak, aby spełnić konkretne potrzeby każdego klienta. Nasza wiedza specjalistyczna obejmuje szeroki zakres branż i zastosowań.

Jakie są wytyczne projektowe dla rozwiertaków samochodowych?

Projektowanie rozwiertaków samochodowych wymaga starannego rozważenia różnych czynników w celu zapewnienia optymalnej wydajności, trwałości i precyzji. Oto kilka kluczowych wytycznych projektowych, które należy wziąć pod uwagę:

  • Wybór materiału: Wybór materiału ma kluczowe znaczenie dla wydajności i trwałości rozwiertaka. Stal szybkotnąca (HSS) jest powszechnie stosowana ze względu na jej twardość, odporność na zużycie i zdolność do wytrzymywania wysokich temperatur cięcia. Kobaltowa stal szybkotnąca (HSS-Co) oferuje jeszcze większą twardość i odporność na zużycie, podczas gdy węglik spiekany jest wyjątkowo twardy, ale bardziej kruchy.
  • Konstrukcja rowków: Rowki na korpusie rozwiertaka są odpowiedzialne za odprowadzanie wiórów i dostarczanie cieczy chłodząco-smarującej. Liczba rowków, ich geometria i kąt pochylenia linii śrubowej wpływają na wydajność skrawania rozwiertaka, obciążenie wiórami i wykończenie powierzchni.
  • Geometria krawędzi skrawającej: Geometria krawędzi skrawającej, w tym kąt natarcia, kąt luzu i kąt wypukłości, znacząco wpływa na wydajność skrawania rozwiertaka, tworzenie się wiórów i trwałość narzędzia. Staranne zaprojektowanie tych kątów jest niezbędne do osiągnięcia optymalnej wydajności skrawania.
  • Szerokość marginesu: Szerokość marginesu, czyli odległość między krawędzią skrawającą a rowkiem wiórowym, wpływa na stabilność rozwiertaka i jego odporność na drgania. Szerszy margines zapewnia większą stabilność, podczas gdy węższy margines pozwala na lepsze odprowadzanie wiórów.
  • Średnica i tolerancja: Średnica i tolerancja rozwiertaka muszą być starannie dobrane, aby pasowały do żądanego rozmiaru otworu i wymagań tolerancji. Producenci rozwiertaków zazwyczaj oferują szereg standardowych rozmiarów, a niestandardowe rozmiary mogą być również wykonane dla konkretnych zastosowań.
  • Powłoka: Powłoki mogą znacznie poprawić wydajność rozwiertaka poprzez zwiększenie jego twardości, odporności na zużycie i smarności. Typowe powłoki dla rozwiertaków samochodowych obejmują azotek tytanu (TiN), węgloazotek tytanu (TiCN) i azotek tytanu aluminium (AlTiN).
  • Długość całkowita i konstrukcja trzpienia: Całkowita długość rozwiertaka i konstrukcja trzpienia powinny być dobrane w oparciu o zastosowanie i używaną obrabiarkę. Trzpień powinien zapewniać bezpieczne i dokładne połączenie z uchwytem narzędzia.
  • Kąt fazowania: Kąt fazowania na przedniej krawędzi rozwiertaka pomaga wprowadzić narzędzie do otworu i zainicjować proces cięcia. Kąt fazowania powinien być dobrany w oparciu o rozwiercany materiał i pożądane wykończenie powierzchni.
  • Względy bezpieczeństwa: Wytyczne projektowe powinny również uwzględniać kwestie bezpieczeństwa, takie jak zastosowanie odpowiednich zabezpieczeń na rozwiertaku i obrabiarce. Obejmuje to takie funkcje, jak łamacze wiórów kontrolujące tworzenie się wiórów i zapobiegające zatykaniu się wiórów oraz kołnierze bezpieczeństwa ograniczające głębokość skrawania rozwiertaka.

Postępując zgodnie z tymi wytycznymi projektowymi, producenci mogą tworzyć rozwiertaki samochodowe, które zapewniają optymalną wydajność, precyzję i trwałość w szerokim zakresie zastosowań.